'Lebih baik bunuh saja saya' - Rosmah sedih, sumbangannya sebagai First Lady of Malaysia tidak diambil kira



Semalam dalam kandang tertuduh di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datin Seri Rosmah Mansor dalam perbicaraan kes rasuahnya berhubung projek hibrid solar bernilai RM1.25 bilion untuk 369 sekolah luar bandar di Sarawak mengakui dia selama ini bercakap benar dan tidak pernah mempengaruhi suaminya (Najib Razak). 


"Bagi saya, mahkamah adalah di mana terdapat keadilan. Saya sentiasa beritahu peguam untuk bercakap benar, itu cara saya dibesarkan. Saya tidak mahu lebih dan saya hormati keputusan. 


"Saya ingin meninggalkan mahkamah ini dengan cara baik. Saya pernah menjadi First Lady of Malaysia. 


"Saya tidak tahu pun jumlah kos projek sebanyak itu (RM1.25 bilion). Saya hanya bercakap benar dan tiada lain hanya kebenaran. 


"Jadi apabila saya didakwa di mahkamah, saya terkejut. Saya juga tidak pernah mempengaruhi suami. Setiap kali saya buka mulut, dia akan kata awak isteri saya jangan masuk campur," katanya. 


Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi, Mohamed Zaini Mazlan memutuskan Rosmah bersalah terhadap tiga pertuduhan rasuah membabitkan projek hibrid solar bernilai RM1.25 bilion. 


Sementara itu, peguamnya, Datuk Jagjit Singh pula mengemukakan rayuan supaya anak guamannya dikenakan hukuman ringan iaitu hukuman penjara sehari dan denda minimum, berbanding 10 tahun penjara dan denda RM970 juta. 


Ini kerana Rosmah juga telah berbakti kepada negara sebagai isteri kepada Perdana Menteri dalam membantu anak-anak kecil yang tidak diberi pendidikan. Selain itu, Rosmah juga mempunyai masalah kesihatan. 


Tetapi, Timbalan Pendakwa Raya Kanak, Datuk Seri Gopal Sri Ram menggesa mahkamah mengambil kira tahap serius kesalahan berkenaan dan sewajarnya Rosmah dikenakan hukuman penjara 20 tahun dan denda lima kali jumlah suapan diterima. 


"Sebarang keputusan harus membuat mereka yang ingin mengambil rasuah tidak berbuat demikian. Jika hanya penjara sehari, ia akan memberi isyarat yang salah kepada rakyat. 


"Maksimum atau hampir maksimum hukuman perlu diberikan. Korupsi adalah kesalahan serius,"katanya. 


Mendengar kata-kata itu, Rosmah terus berkata, "Lebih baik bunuh saja saya". 


Mahkamah bagaimanapun membenarkan pelaksanaan hukuman ditangguhkan dan Rosmah diberi peluang untuk mengemukakan rayuan. 


Sumber: Harian Metro

No comments