'Dah tu, kamu hasilkan kandungan kreatif' - Ellie Suriati gesa KKMM kenakan lesen terhadap owner channel YouTube

Jumaat lalu (7 Ogos 2020), Ellie Suriati Omar mencadangkan Akta Perbadanan Kemajuan Nasional Malaysia (FINAS) 1981 ditambahbaik selaras dengan perkembangan teknologi hari ini. 

Ellie berkata, akta itu perlu dirombak bagi melindungi hak dan kepentingan masa depan industri perfileman tanah air. 

Antaranya, mengenakan lesen untuk pemilik saluran YouTube yang banyak menjana pendapatan lumayan daripada platform tersebut. 

"Sebagai pemain industri, kami nak utarakan pendapat sebab ini platform anak seni sebelum sebarang penambahbaikan dilaksana kerajaan. 

"Kami mahu akta baru yang lebih kukuh dan boleh membawa kebaikan menyeluruh kepada pelakon, penerbit, royalti dan muzik. 

"Antara penambahbaikan itu, menteri (KKMM) diseru melaksanakan lesen pengguna YouTube kerana mereka berjaya dengan kandungan kreatif disiarkan," katanya. 

Bagi Ellie, jika cadangan itu tidak dilaksanakan, akan ada dalam kalangan pemilik saluran YouTube mengambil kesempatan mengaut keuntungan peribadi. Sebagai contoh, mereka boleh menggunakan wajahnya yang sedang berucap pada suatu perhimpunan tanpa mendapat kebenaran dan dimuat naik di saluran tertentu. 

Sedar bahawa cadangan itu akan mendapat banyak kritikan, Ellie menegaskan dia tidak kisah kerana sudah tidak tahan melihat penggiat seni sering menjadi mangsa keadaan. 

"Sekiranya mereka ingin mengecam saya, silakan. Kami ada alasan tersendiri kenapa menggesa kerajaan untuk melaksanakan lesen tersebut. 

"Kenapa tidak kamu (pemilik saluran YouTube) membayar lesen? Tak suka saya cakap macam tu? Dah tu, kamu hasilkan kandungan kreatif," katanya. 

Bagaimanapun, Ellie menjelaskan saranannya itu bukan untuk dikuatkuasakan ke atas pengguna Facebook mahupun TikTok. 

Dalam pada itu juga, Ellie juga berharap Seksyen 233 dan 221 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia 1998 dipinda. Ini kerana Ellie kesal ada pemilik saluran YouTube yang menggunakan platform itu untuk mengkritik filem tempat sehingga menjejaskan jumlah kutipan tayangan. 

"Ia mengakibatkan kerugian besar kepada penerbit, pengarah dan juga kru produksi kerana tiada orang mahu menonton filem kami selepas ia digelar produk sampah. 

"Industri kita bukan macam Hollywood, 10 peratus saja penggiat filem yang kaya dan selebihnya kategori B40," katanya. 

Sumber: MalaysiaKini

No comments