Saintis Temui Gumpalan Otak GANJIL Berusia Ribuan Tahun Dilaut, Saat Disentuh Ia HIDUP !!!

Saintis Temui Gumpalan Otak GANJIL Berusia Ribuan Tahun Dilaut, Saat Disentuh Ia HIDUP !!! | BISKUT MANIS – Dunia ini tidak akan pernah habis untuk dijelajahi dan diterokai. Ada sahaja perkara dan kejadian yang berlaku setiap hari sehingga meninggalkan tanda tanya yang tiada jawapannya. Jangan kata orang biasa, pakar juga seringkali ditinggalkan dengan soalan yang tiada jawapannya.

PENEMUAN GANJIL SEGUMPAL OTAK

Seperti yang berlaku di Kanada telah meninggalkan saintis dengan pelbagai tanda tanya akan penemuan ganjil yang ditemui di lagun negara itu.

Penemuan yang dimaksudkan ialah bryozoans, makhluk yang kelihatan seperti gumpalan otak telah ditemui di “Lost Lagoon” di Stanley Park di Vancouver, British Columbia.

Pada mulanya, kedua-dua penduduk dan saintis bingung apa makhluk itu

Sumber: Vancouver Courier / Youtube

GUMPALAN SEPERTI JELI

Kathleen Stormont dari Persatuan Ekologi Stanley Park memberitahu Courier Vancouver:

“Ia seperti jello yang sudah tiga hari yang agak keras tetapi seperti jeli.”

Selepas pemeriksaan menyeluruh terhadap gumpalan itu, mereka mendapati bahawa spesies tersebut adalah Bryozoans

Sumber: Vancouver Courier / Youtube

Secara saintifik ia dikenali sebagai Pectinatella magnifica, ini adalah koloni organisma kecil yang terikat bersama dalam jisim yang berjalur dan gelatin.

WUJUD SEBELUM DINOSAUR

Malah, terdapat kira-kira 5,000 spesies yang masih ada. Mereka sebenarnya telah wujud selama ratusan ribu tahun, jauh sebelum dinosaur dikatakan wujud di bumi.

Stormont menambah:

“Mereka adalah koloni organisma kecil yang suka bersama. Mereka mempunyai keturunan yang sangat kuno yang tidak berubah selama ratusan ribu tahun. “

Nampaknya spesies bryozoans sedang membiak dan saintis tidak pasti mengapa ianya berlaku

Sumber: Vancouver Courier / Youtube

Walau bagaimanapun, saintis percaya bahawa bryozoans ini telah berpindah ke arah barat dan mereka berasal dari Mississippi. Bryozoans juga ditemui di Tasik Okanagan.

FAKTA MENARIK MAKHLUK INI

Satu fakta yang menarik tentang makhluk ini ialah mereka ditemui dalam habitat dengan tiada atau sedikit tahap nutrien yang tinggi.

Menurut Daily Mail, beberapa saintis percaya suhu global yang semakin tinggi mungkin memaksa organisme ini bergerak ke utara dari habitatnya yang luar biasa.

Teori lain mengatakan bahawa mereka telah berada di Kanada, tetapi mereka sukar untuk ditemui.

Mereka sukar dicari kerana mereka juga boleh menyamar.

Sumber: Vancouver Courier / Youtube

Walau bagaimanapun, ahli ekologi percaya bahawa kemunculan makhluk seperti gumpalan ini dapat memberi penjelasan mengenai kepelbagaian spesies yang pelbagai dalam ekosistem.

Lebih-lebih lagi, makhluk-makhluk ini dapat menimbulkan isu alam sekitar yang membuatnya tiba-tiba muncul di tempat-tempat yang tidak pernah dilihat sebelumnya.

Kredit : Era Baru

The post Saintis Temui Gumpalan Otak GANJIL Berusia Ribuan Tahun Dilaut, Saat Disentuh Ia HIDUP !!! appeared first on BISKUTMANIS.

No comments