Terima Kasih Confessor

Assalamualaikum warahmatullah. Salam sejahtera para pembaca IIUMC.

Aku Naj. Aku dah berkahwin selama 3 tahun setengah dan mempunyai 2 orang anak. Tujuan aku hantar confession ni adalah untuk berterima kasih pada confessors yang membuat luahan tentang ibu mertua ataupun ipar duai.

Sebelum aku berkahwin, aku ingatkan aku jenis menantu yang takkan disukai mertua dan takkan rapat dengan ipar duai aku. Sebab waktu aku masih tunangan suami aku dulu, aku dilayan sekadarnya saja. Jauh beza dari keluarga aku yang mudah sangat menumpahkan kasih sayang pada mereka yang selalunya menunjukkan minat untuk jadi menantu keluarga aku. Sampai lah……. aku berkahwin.

Aku takkan lupa betapa bahagianya hari pada pernikahan aku. Bukan sebab aku disatukan dengan suami aku. Tapi sebab dari hari tu, aku disayangi dan diterima sepenuhnya oleh keluarga suami aku. Baik mertua mahupun ipar duai. Aku bersyukur sangat pada Allah dan aku jujur sayang sangat pada mak mertua aku. Dia bukan jenis sayang orang peluk-peluk atau cakap ‘sayang menantu mak’. Tak ada macam tu.

Aku ingatkan aku akan jadi seperti kakak ipar hipokrit yang ada sorang confessor ni confessed, tapi rupanya tidak. Setiap kali suami aku ajak balik rumah keluarga dia, aku terus plan macam-macam. Tak sabar sangat. Kadang-kadang da berapa bulan tak balik, aku yang beriya ajak balik. Sebab mak bapak mertua aku memang baik dengan para menantu mereka. Masya Allah.

Keluarga mertua aku pulak jenis perempuan mesti masuk dapur tolong itu ini kecuali memang tak ada kerja langsung kau pergi lah buat kerja lain kat ruang depan atau kalau tak ada jugak kau lepak je. Jaga anak-anak ke layan anak-anak buah ke tengok tv ke. Sebab aku ada ramai kakak ipar. Jadi bila masuk dapur tu tiba-tiba semua benda dorang habis buat. Dapat masuk dapur awal, dapat lah tolong sikit pun.

Untuk menantu, tak ada istilah typical malay moms atau kuno. Sebab Islam tu civilized. Islam ajar kita untuk beradab bukan malas tak tentu pasal. Mak kita dan mak mertua kita macam mana pun memang lain. Walaupun mak mertua kita sayang kita sekalipun. Hargai lah mak mertya masing-masing. Pada yang mertua pelik dan lain dengan mertua aku, aku doakan urusan korang dipermudahkan. Sebab bukan aku tak faham, aku pun dapat bayangkan. Mindset, dorang dah tua. Kita ni nanti dah tua entah-entah lagi teruk. Lagi menyusahkan orang. Betul tak?

Jadi, sebab ramai sangat yang confess pasal mertua dan ipar duai, aku nak ucapkan terima kasih sebab buat aku sedar betapa bertuahnya aku dan betapa aku perlu lebih menghargai mereka dengan bersungguh lagi buat mereka happy.

Kita ni.. selalu sangat nak orang faham kita, sayang kita. Tapi ada ke kita cuba faham orang, sayang orang lain? Bukan cuba yang terpaksa. Tapi lapangkan dada, tenangkan hati, sucikan jiwa dan terima serta cuba sebaiknya untuk memahami mereka seikhlasnya? Sebab mertua dengan keluarga sendiri memang tak akan sama. Baik atau tidak.

Buat mereka yang mertua atau ipar sebenarnya tak ada apa-apa pun, tapi sebab kita yang problem tak boleh masuk dek perangai sendiri… aku recommend buat beberapa tips ni.

1. Lapangkan minda.
Jangan fikir buruk buruk je. Jangan tengok buruk buruk je. Jangan cepat sangat terasa hati. Kahwin ni bukan main-main. Berapa tahun sampai berpuluh tahun pun, cuba. Tengok yang baik dan cover yang buruk dengan kebaikan tu.

2. Tenangkan hati.
Jangan cepat melatah. Jangan cepat melenting. Relax je. Chill, babes. Mak mertua kita tu perempuan jugak. Kita ni nanti dah ada anak dah ada menantu perempuan lagi teruk dari mertua kita, macam mana? Jadi relax okay.

3. Sucikan jiwa.
Tu perasaan yang menghasut kau untuk rasa kau je betul. Yang menghasut kau untuk banding-bandingkan mak kau dan mak mertua kau. Kakak kau dengan kakak ipar kau. Abang kau dengan abang ipar kau. Menantu mak kau dengan biras kau. Yang menghasut kau untuk fikir dan rasa buruk dan busuk je. Buang. Buang semua tu. Ambik lah masa berpuluh tahun pun, buang. Kita dah diajar macam mana nak buang perasaan macam ni yang datang dari syaitan. Kau nak ikutkan atau tak tu kau yang decide.

Nak seribu daya taknak seribu dalih. Ok ladies?

Oh lagi 1. Pada yang asik condemn adik yang cakap pasal kakak ipar dia tu, aku tak setuju korang cakap dia dah kahwin baru dia faham kenapa kakak ipar dia macam tu. Aku sangat tak setuju. Kena kat batang hidung aku yang dah kahwin pun, tak tentu kau boleh terima.

Ya. Kena dengar cerita dua belah pihak. Tapi ni confession. Bukan ruangan debat. Adik dia dah cerita, kakak ipar dia pulak kena bukak cerita. Kita comment bagi je lah nasihat yang patut and suggestions untuk adik tu. Okay?

Ok guys sampai sini je. Terima kasih sekali lagi confessors. Doakan aku dapat jadi menantu yang lebih baik dari sekarang. Aku doakan korang jugak in sya Allah.

Wassalam.

– Naj

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

No comments