‘Best Friend’

Sher: ‘Best Friend’

Assalamualaikum dan hai, short intro. Nama Sher, seorang perempuan berumur 20 tahun. Kisah yang aku nak ceritakan, from scale 1-10, tahap seram dia 5 je. Just nak kongsi kisah kehidupan, semoga boleh jadi pengajaran dan tauladan pada semua. Warning: cerita sangat panjang sebab malas nak buat sambungan.

Semua orang ada best friend, kan? And insan-insan inilah yang kau letakkan kepercayaan kau at least 80% lah dengan dia. Semua benda kau share dengan dia, siapa crush kau, siapa orang yang kau tak suka, siapa haters kau semua benda dia tahu, even family matters. So, masa aku sekolah menengah, aku ada seorang best friend, nama dia Bunga. Kitorang memang kenal dari form one tapi start rapat around form 4. Bunga satu kelas dengan aku. Bunga ni, orangnya hidup memang mewah daripada aku, family pun complete, unlike me, ayah dan mak aku dah cerai masa aku umur 9 tahun. Dan bab pengetahuan agama, aku mengaku aku memang jahil. Dialah yang selalu nasihat aku untuk solat 5 waktu, mengaji, dan tutup aurat, sebab masa tu aku pakai tudung pun on/off, ikut mood.

Sampailah form 4, aku masuk kelas pertama sebab Alhamdulillah berkat usaha yang gigih PMR aku straight A’s. Bunga pun tak terkecuali, dia tak straight A’s tapi layak masuk kelas tu. Aku bagitahu details macam ni bukan nak bangga diri, tapi sebab benda ni ada kaitan dengan apa yang bakal aku ceritakan nanti. Jangan pulak label aku ni bangga diri dan riak eh, nauzubillahiminzalik. Aku ada ramai member, tapi semua masuk kelas kedua, aku dan Bunga je layak masuk kelas pertama tu. Sedih jugaklah takda teman nak huha huha, nasib ada Bunga. So aku dan Bunga makin rapat start masuk kelas tu. Duduk sebelah-sebelah, makan sama-sama, semua buat sama-sama. Bunga ni okey je orangnya, tapi entah kenapa ramai orang tak berapa suka perangai dia. Dorang kata Bunga ni suka show off kekayaan dia, well ada jugaklah aku nampak dia suka tayang benda mahal-mahal dan limited edition yang dia beli kat social network, but aku fikir dah dia memang mampu beli, duit dia bukan duit aku.

Lepas tu member aku yang lain selalu tanya, “Sher, macam mana kau boleh rapat ngan dia? Boleh pulak kau tolerate ngan orang macam tu.” Dorang kata Bunga ni, tak suka terima pendapat orang, dia nak pendapat dia je orang ikut. Bunga ni memang kasar sikit orangnya, pernah gaduh dengan orang, ganaslah. Haha but she had her feminine side. And aku mengaku dia memang sukar nak mengalah dalam sesuatu perbincangan, dan aku pulak jenis yang suka mengelakkan perbalahan, so aku jenis mengaku kalah. Bukan sebab aku tak mampu lawan, but, bila api kau simbah dengan minyak, makin membaralah kan? So aku tak suka benda macam tu. Aku seorang yang extrovert, aku akan mudah mesra. Aku jenis happy go lucky, and aku suka berkawan tak kiralah lelaki ke perempuan ke pondan ke, aku okey je. And aku memang open minded, that’s why aku senang berkawan dengan orang, dan bukan sebab nak riak, tapi memang satu sekolah kenal aku. Budak kelas belakang pun berkawan dengan aku, sebab dorang pandai main instrument and aku pulak suka menyanyi, so lepas kelas aku suka lepak ngan dorang. Bunga pulak, dia kata dia tak selesa bergaul dengan orang ‘macam tu’, hmmmm aku pun takleh nak paksalah.

Eventhough aku kelas pertama, tapi tak pernah dapat Top 10 kat sekolah, Top 10 kat kelas tu pernahlah merasa sekali dua. Aku bukan budak pandai kimia or maths, and markah add-maths dan kimia aku memang selalu gagal. Takdalah kosong, 30/100 lah, hahahhaa. Bodoh kan? And setiap kali aku dapat kertas aku, aku hairan, Bunga ni mesti nak tahu markah aku berapa, kalau markah aku rendah dari dia, fuh satu kampong dia umumkan markah dia nohh. Aku sakit hati jugaklah tapi, apa boleh buat sabar jelah. Tahulah kau anak orang kaya mampu tuisyen, aku belajar sendiri je tu pun gagal lagi. Tapi kalau Bahasa Inggeris, aku memang top scorer. Karangan English aku tak pernah kurang daripada 40/50. And Bunga memang jealous gila sebab cikgu BI kitorang selalu puji karangan aku and suruh jadikan rujukan. Lagi satu, aku memang pro bab menghafal ni, so markah Sejarah dengan Pendidikan Islam aku memang selalu A. Dia pernah kata, “kau ni, dahlah solat 5 waktu pun tak, mengaji pun gagap, caner kau boleh dapat A agama Islam ni?” Agak ‘auchh deep’ jugaklah ayat dia, tapi aku dah cakap, aku tak suka bergaduh, so aku diamkan je and gelak.

Aku tak tahu, dia memang suka bersaing dengan aku, semua benda dia nak menang. Lagi-lagi bab study, dia suka bandingkan markah aku dengan dia. Aku biar jelah, ibarat kata cikgu, bersaing dalam pelajaran itu satu persaingan yang sihat. Emm iye, aku iyekan je. Then, ada satu hari ni, suddenly out of nowhere, tanpa ribut tanpa taufan, bawakan aku makanan. Mee tak silap aku. Bunga ni pandai masak, haritu dia kata dia termasak lebih, so dia bawakan untuk aku. Aku pulak jenis yang memang tak tolak rezeki apalagi bantai lah mee tu. Sedap gila! Memang wow! Sangat wow! Tapi yang aku hairan, sikit pun dia tak jamah mee tu, aku sorang je makan. Bila kawan aku nak rasa, dia kata takleh, ‘special’ untuk aku. Aku pun ‘wahhh baiknyaa masak untuk aku macehhhh!’ Start dari hari aku makan mee tu, aku terkena gangguan, dan aku boleh nampak benda-benda ghaib. Aku at first tak ambil pusing pun benda ni, entah kenapa husnudzon aku tu kuat sangat, sampai aku tak nampak semua tanda-tanda mistik ni.

1. Siapa yang memanggil? *ewah tajukkk kemain.
Aku sekolah sesi pagi, ye lah form 5 kan. So aku pun bangun nak pergi mandi. Tandas kat dapur, belakang dapur tu pulak kebun nenek aku dan belakang kebun tu hutan. Aku buka je pintu tandas tu, “Bangggg!”. Aku diam terkaku depan pintu tandas tu, macam ada benda sebesar gajah jatuh kat atap zink. Ada dalam 5 minit jugaklah aku cuba mengumpul keberanian untuk mandi. Lepas mandi, aku naik bilik bangunkan adik aku, suruh mandi sebab dia pun sekolah pagi jugak. Aku tak beritahu dia apa-apa pasal bunyi tu, takut nanti taknak mandi pulak budak tu.

Aku pun bersiap. Tengah-tengah aku bersiap, aku dengar ada orang panggil nama aku. “Sher…”
Sayup-sayup aku dengar. Macam suara mak aku kat sebelah bilik. Aku diam kejap nak dengar kot-kot dia panggil lagi. Senyap. Aku pun pakai tudung sekolah.

“Sher! Sher!”

Jelas suara mak aku panggil nama aku dari sebelah bilik. Oh, nak bagi duit belanja kot. Aku pun menyahutlah.

“Ye mak! Kejap!” Sambil aku berlari ke bilik sebelah. “Kenapa mak?”

Jeng. Jengg.. Aku hanya mampu berhuuhuhuu tatkala mata ini menyaksikan mak aku tengah tidur dengan bahagianya. Aku dah start feel seram. Aku pun kembali ke bilik aku. Emmm mak mengigau kot, husnudzon je Sher… Husnudzon. Tak lama kemudian, adik aku naik. Dia meluru datang dekat dengan aku.

“Kak, apasal panggil Ann?” Aku terkebil-kebil pandang adik aku.

“Kelam-kabut Ann mandi tadi, akak dok panggil nama kita je. Bila keluar, akak takda. Saja nak main-mainkan Ann ke?”

Neurotransmitter dekat otak aku start berhubung. “Okeyy, dik. Tu bukan akak. Akak tak pernah panggil nama kau, apatah lagi turun ke tingkat bawah.”

Pucat terus muka adik aku. “Tapi kak, Ann dengar jelas suara akak panggil Ann tadi..”

Ye dik, I feel you. Lalu esoknya, kami pun demam berjemaah. Huhuhu

2. Kena tindih.
So, seumur hidup aku, aku tak pernah kena tindih, Dan itu kali pertama aku kena tindih dan itulah pengalaman yang paling seram aku kena tindih. Masa tu jam 5 subuh, aku terbangun. Aku main phone kejap lepas tu aku mengiring menghadap dinding, nak tidur balik. Tengah di antara sedar dan tidur, aku nak mengiring menghadap pintu, tetiba aku rasa stuck. Nak gerakkan tangan pun tak boleh. Lalu otak yang jammed pun berfungsi. Teringat kisah-kisah dan tanda-tanda kena tindih yang pernah aku baca. Oh damn, aku kena tindih. Aku tak tahu macam mana dia tindih sedangkan masa tu aku baring mengiring ke sisi.

Tengah aku fight dengan benda tu, jelas kat telinga aku, suara budak-budak tengah ketawa dengan gembiranya. Suara budak perempuan, dua orang. Pernah dengar tak ringtone Nokia yang budak perempuan duk gelak tu? Haaa macam tulah bunyinya tapi lagi seram dan nyaring. Tak pernah dengar? Wehh, seram do. Kalau aku boleh voice kat sini macam mana dia ketawa, sebulan kau tak buka phone kau. Lama gila benda tu duk ketawakan aku. Ya Allah hanya Tuhan je tahu perasaan aku masa tu, then entah bila tetiba aku rasa ringan dan dah boleh gerak. Terus aku lari jumpa nenek aku sambil nangis.

3. Penampakan dan Gangguan di belakang rumah.
Dah 2 kali aku nampak benda ni lalu lalang kat belakang rumah aku. As I say, belakang rumah aku kebun. Pertama sekali, aku nampak ada benda warna putih lalu kat belakang tu, waktu tu maghrib. Yang kedua, aku borak dengan mak aku sambil minum milo, tetiba ada benda sepantas angin lalu dekat pintu. Yang ketiga, masa aku cuci kain waktu malam, ada orang duk ‘shht shht shhhhtt’ dekat aku dari kebun yang gelap tu. Siap lempar batu kat aku. Aku ignore je tapi macik aku yang sixth sense ni paksa aku masuk and kata aku bodoh *bertambah kebodohan aku satu level* sebab tak masuk cepat-cepat. Dia kata dia nampak benda tu tengah duduk belakang aku, damn it nasib aku tak toleh belakang kalau tak demam seminggu.

Pernah sekali ada kenduri dekat rumah aku, macik aku yang sixth sense ni tengah teman nenek aku kat dapur potong daging. Masa tu aku kat dapur jugak. Tetiba macik aku ni cakap, “Adoiii dia berdiri kat situ pulak dah…”, sambil merokok dan pandang ke luar pintu. (Macik aku ni rock.) “Tak payahlah kau mai sini, keluarga aku tak kacau kau. Pergi.” Lepas tu dia terus tutup pintu dan tingkap. Bila nenek aku tanya ada apa? Dia selamba je, “Jembalang mana entah terlepas, dia tercium bau darah daging ni, itu sebab dia singgah kejap. Hahahhaa.” Hmmm, kadang-kadang aku rasa macik aku lagi seram.

4. Penampakan Cik Cong di White House.
Soooo, rumah macik aku ni orang kat kampong dia gelar White House sebab rumah dia besar dan serba putih. Jadi satu hari tu, kami dikejutkan dengan berita keluarga macik aku meninggal dunia. Lalu, kami pun sekeluarga berkumpul ramai-ramai kat rumah macik aku tu. Pacik macik sepupu aku yang jauh-jauh semuanya datang. Empunya rumah ni, aku panggil dia Macik Tee lah ye. Macik aku ni anak buah kepada atuk aku. Selesai semua urusan pengebumian, kami semua pun rehat pada malam tu. Ramai orang kat rumah macik Tee ni, ye lah sebab family belah atuk aku ni tersaaangat lah besar. So malam tu, aku, cousin aku, adik-adik aku, macik Nang aku yang dari KL serta anak kecik dia tidur kat ruang tamu. Mak aku dan macik serta pacik yang lain tak tidur lagi, dorang kat tingkat bawah, bercerita dan mengemas apa yang patut. Ketang ketung bunyi periuk dari bawah.

Pukul 1 pagi. Aku tak boleh tidur, cousin aku serta adik adik aku semua dah tidur. Macik Nang aku tak tidur lagi sebab anak kecik dia asyik merengek je. Kitorang tidur sebaris. Okey, pelan ruang tamu macik aku. Tepi kiri aku, ada set TV dan sebelah set TV tu pintu untuk ke dapur. Pintu dia tak berpintu. (hahaha) okey, dia macam pintu gerbanglah macam tu. Kanan aku, ada pintu dan tingkap menghala ke beranda, depan aku tu dinding yang diletakkan cermin beesaar, boleh nampak lah apa yang ada kat sekeliling ruang tamu tu. So masa aku nak cuba sedaya upaya lelapkan mata, secara tak sengaja aku terpandang ke arah cermin dan terpandang ke arah pintu gerbang yang menuju ke dapur. Aku terpaku. Dup-dap-dup-dap. Jantung aku bekerja kuat pam oksigen ke seluruh badan sebab aku rasa aku dah kekurangan oksigen masa tu.

Aku nampak jelas Cik Cong tengah berdiri dekat pintu tu, tengah berdiri memerhatikan kitorang. Wuuu sumpah stuck bro, aku langsung tak boleh berkata-kata, tak boleh gerak. Aku nak panggil macik aku yang tengah baring menghadap ke arah aku, tapi tak boleh. Aku nak signal tapi tetiba dia berkalih membelakangi aku. Damn, aku hanya mampu tutup mata dan baca apa yang patut. Aku buka mata, still kat situ. Aku ignore dan cuba untuk tidur, dan akhirnya tertidur. Esoknya aku cerita kat macik Nang aku. Muka dia berubah, cuak. Lepas tu dia cerita kat aku. Rupanya malam tu, bukan aku seorang je nampak. Macik aku masa tengah dodoikan anak dia, dia nampak Cik Cong tengah berdiri dekat tingkap yang menghadap ke beranda, maksudnya di tepi kanan aku! Itulah sebabnya dia ubah posisi membelakangi aku. Aku cakaplah, aku nampak dekat pintu dapur. Okay. So, tak payah nak gaduh. Rupanya ada 2 Cik Cong muncul pada waktu yang sama, kawasan berbeza.

5. Biawak ke apa?
Masa tu hujung minggu, takda kelas. So aku bangun pagi dalam pukul 8 pagi. Katil aku ni rapat ke dinding dan kat dinding tu ada tingkap yang menghadap ke kebun nenek aku. Aku terbangun je confirm lah mata akan nampak siling rumah dulu kan, dan aku ni rabun jauh, so of course siling tu aku nampak kabur je. Then aku terpandang kat dinding, berhampiran rangka tingkap aku tu. Aku nampak benda warna hitam kat rangka tu, tapi yelah rabun, power aku tinggi ok. So aku pun, eh apa ni? Wayar ke? Sebab benda tu tebal berlingkar. Aku masih lagi baring time tu. Spek aku atas meja study, jauh dari katil memang tak sampailah nak capai.

Aku perhati je benda tu, suddenly dia bergerak! Aku kecikkan mata aku, nak focus, and aku nampak bentuk macam biawak melekat kat dinding aku! Macam cicak tapi besar warna hitam! Aku apa lagi, sepantas cahaya aku bangkit dari katil serentak itu jugak binatang tu melompat ke katil aku. Menjerit aku macam orang gila pagi-pagi. Atok aku dengar aku jerit, terus aku beritahu aku nampak biawak kat dinding. Terkejut atok aku dia kata biawak apa merayap kat dinding? Terus atok aku naik periksa. Aku bagitahu benda tu terjun dari dinding, maybe kat bawah katil. Habis bilik aku di tunggang-terbalikkan, tapi, biawak tu langsung tak jumpa. Dan menjadi misteri sehingga ke hari ini.

6. Belalang sebesar botol air mineral 500mL
Masa tu aku tengah struggle study addmaths kat bilik, jam 2 pagi sebab aku ni jenis study tengah malam. Tengah aku stress kira function dy/dx tetiba aku dengar bunyi macam something besar terbang dan hinggap kat dinding depan meja study aku. Aku dongak lah pandang. Fuhh menjerit aku pagi-pagi buta sambil berlari ke bilik mak aku kat sebelah sampai terjaga mak. Mak tanya kenapa aku terpekik macam orang nampak hantu. Aku bagitahulah ada belalang berwarna hijau muda, badan sebesar botol mineral 500mL, gebu dan berbulu halus terbang masuk bilik aku. Aku memang jenis takut serangga yang terbang, melompat, merayap ni. Terus mak aku pergi bilik aku tengok, dia panggil aku, “mana?” Aku kata ada dalam bilik. Naik marah mak bila dia kata tak ada pun. Dia check tingkap aku, bertutup. Macam mana dia nak masuk kalau tingkap bertutup? Aku tak puas hati aku check sendiri, takda! Aku blur. Mana binatang tadi tu?

7. Langau.
Hari tu hari ahad, aku ingat sebab mak aku tak kerja hari tu. Aku masa tu tengah tengok TV kat bawah. Mak aku pulak sibuk mengemas kat tingkat atas, (nampak tak pemalas nya situ huhu maaf mak). Tetiba je mak aku jerit panggil nama aku dari bilik aku. Aku pun naiklah. Baru kat depan bilik mak aku terus tarik tangan aku masuk bilik aku. Aku tengok bilik aku gelap semacam, padahal kain langsir aku tu jenis yang boleh tembus cahaya matahari. Lepas tu mak aku selak kain langsir tingkap. Hampir mati terkejut aku tengok. Punyalah banyak langau (lalat mayat/bangkai) melekat kat tingkap aku. Terduduk aku tengok. Banyak gila! Sampai cahaya matahari ter’block’ oleh benda tu. Aku dan mak berpandangan je. Selepas beberapa minit macam tu, tetiba langau tu terbang pergi. Aku dan mak aku hanya mampu pandang je.

Selain tu family aku selalu dengar ada orang berjalan atas bumbung zink, benda sebesar gajah jatuh kat bumbung, bunyi benda ‘bergolek’ dan mak aku selalu dengar bunyi orang berbisik tapi tak difahami sebutir pun percakapannya. Dan aku pulak, selalu sakit perut, migraine teruk everytime lepas maghrib sampai aku rasa nak pecahkan kepala aku kat dinding. Aku jadi malas sangat study sampaikan mak aku selalu marah aku sebab aku dah nak SPM tapi tak study pun. Balik je dari sekolah, aku terus tidur. Dan aku jadi pelupa, apa yang aku study, aku akan lupa. Bahu aku sakit, badan aku lesu all the time.
Sampailah hujung bulan 9, kami sekeluarga dijemput ke majlis kahwin abang sepupu aku. Masa tu semua family berkumpul kat rumah abang sepupu aku ni. Termasuklah macik Mah.

Macik Mah ada belajar ilmu perubatan Islam. So masa malam berinai tu, macik-macik dan anak-anak buah perempuan ni pun berkumpul satu bilik, rehat sambil bergosip. Masa tu aku migraine lepas maghrib dah kan, so mak aku minta macik aku ni picitkan kepala aku. So macik aku pun picit. Masa tengah ubatkan aku, dia cakap “beratnya kepala kau nak. Kau ada masalah ke? Fikir masalah boyfriend ke?”. Aku geleng, “Nak pikir apanya macik, calon pun takdek.” Aku pun balas gurauan dnegan gurauan. “Macik serius ni. Berat sangat kepala kau ni.” Mak aku pun cerita pasal aku selalu migraine lepas Maghrib. Macik aku mengangguk. “Macam ni, kalau migraine kau tak okey lagi lepas ni, datang jumpa macik. Macik tak sedap hati.” Aku angguk je.

Dan yes, lepas tu, migraine aku masih tak okey, malah di tambah dengan pakej ‘diarrhea”, cirit dan muntah. 3 klinik dan 1 hospital aku pergi, sakit aku tak baik-baik. Apa aku makan, semua akan terus terkeluar samada muntah or cirit, even air kosong sekali pun. Aku turun berat dari 52 ke 45 dalam masa seminggu. Jumpa tabib cina pun, tak pulih. Sampaikan aku hilang harapan nak hidup. Bayangkan lah, 1 minggu je lagi aku SPM. Dan aku tak study apa pun. Makan pun tak boleh, minum pun tak boleh. Perut aku sakit macam di cakar dari dalam. Allah je tahu azabnye masa tu. Tapi aku gagahkan jugak kaki melangkah ke sekolah, dan study apa yang mampu. Dalam kepala aku satu je, aku nak lulus SPM.

4 hari sebelum SPM, keadaan aku masih sama. Mak aku dah risau. Entah kenapa tergerak hati malam tu, mak aku bawak pergi jumpa seorang ustazah yang menjadi tempat adik-adik aku belajar mengaji. Mak aku ceritakan apa yang jadi dan ustazah tu pegang perut aku, dia tekan-tekan sedikit. “Kerasnya perut kamu ni!” ustazah tu kata. Aku blur, aku tekan perut aku. “Lembut je ni ustazah?” Tang mana kerasnya. Terus ustazah tu ambik air, dia baca-baca sikit pastu suruh aku minum. “Kalau tak okey lagi, datang esok ye.” Dan malam tu, aku dapat tidur lena sebab perut aku ‘diam’ malam tu.

Esok petang lepas aku dan mak balik dari majlis konvokesyen form 5, aku nampak ustazah tu depan rumah kitorang. Aku buka kunci pagar, terus ustazah tu panggil mak aku. Aku nampak dia borak-borak kejap sambil pandang aku, then aku nampak muka mak aku terkejut. Tak sempat aku buka mangga pintu terus mak tarik aku masuk kereta. “Kita balik kampong sekarang.” Aku dengan muka penuh tanda-tanya menurut je. Laju mak memandu sampai ke kampong dah pukul 8 malam. Terkocoh-kocoh mak bawa aku ke rumah yang tak asing bagi aku, rumah seorang pengamal perubatan Islam yang agak terkenal di kampong aku, nenek Nur.

Sampai je, aku nampak nenek Nur tengah ajar anak murid dia mengaji. Lama aku tak ke rumah ni, sejak 10 tahun yang lalu. Mak aku bagi salam then masuk. Aku salam nenek Nur. Dah uzur sangat dimakan usia, berbeza dengan 10 tahun yang lalu aku datang ke sini. Dan aku dengar dia dah lumpuh separuh badan, sedih aku tengok dia.

“Jarang kamu datang ke sini bawak anak kamu, Dan.” Nama manja mak aku Dan.

Lalu mak aku pun menceritakan segala-galanya. Terkejut aku. Sumpah, aku macam tak boleh hadam apa yang mak aku ceritakan pada nenek Nur. Rupanya tadi, ustazah aku beritahu mak aku.

“Dan, semalam lepas kamu balik, aku nampak ada satu lembaga hitam mengekori anak kamu. Masa aku tidur aku mimpi, anak kamu tengah makan sesuatu dekat dapur, kemudian aku nampak dia muntah. Dia memuntahkan satu ketulan batu ibarat emas, berkilau, tapi yang aku pelik, dimakannya kembali benda yang sudah dimuntahkannya. Aku sangat pelik, lalu aku tanya dia, ‘kenapa makan benda yang sudah kamu muntahkan?’ Anak kau jawab, ‘sebab sedap ustazah benda ni sedap sangat’. Aku terbangun. Aku rasa, anak kamu ada termakan sesuatu yang tak elok, baik kau bawak dia berubat di kampong sebab ilmu aku tak mampu.”

Aku macam “hah? Aku terkena buatan orang ke ni? Seriously? Eh seriously?” sebab aku tak pernah termimpi mahupun terfikir yang aku akan terkena buatan orang, selama ni aku hanya membaca cerita orang yang terkena buatan orang lain, tak sangka, aku terkena. Kenapa aku? Apa salah aku? Apa aku dah buat? Lalu nenek Nur pun pandang aku. Lama dia pandang aku, macam tengah scan aku pakai mata dia. Lepastu dia aku nampak dia macam tengah mengira pakai jari. Lepas tu dia pandang aku, lama.

“Kamu ada pendinding?” Aku angguk. Ya aku akui, aku ada pendinding. Nenek Nur mengangguk faham.

“Sebenarnya, orang tu dah banyak kali cuba nak kenakan kamu. Dia hantar melalui angin, tapi sebab kamu ada pendinding, cubaan dia tak berjaya. Dia hantar sekali lagi, tapi pendinding luar kamu kuat. Tapi dia jumpa satu titik kelemahan kamu, kamu lemah dari segi dalaman. Dia tahu amalan kamu tak kuat, solat dan amalan sunat yang lain kamu tinggal. Jadi dia serang kamu, dari dalaman.”

Aku terkedu. Ya, betul. Solat aku tak jaga, amalan wajib pun aku tak penuhi, apatah lagi amalam sunat. Deep nohhh deep sesangat.

“Dah lama dah sebenarnya bisa tu ada dalam badan kamu, dah sebati, susah nak dibuang. 3 orang kuat yang kenakan kamu ni.”

“3 orang?!” Mak aku separuh terpekik. Aku tak tahu kenapa aku hanya mampu angguk, geleng dan diam je. Tak mampu nak berkata-kata, speechless.

“Dia bubuh sesuatu berasal daripada MAYAT dalam makanan, dan dia bagi pada kamu untuk makan. Aku syak dia ambil kain kafan si mati, lalu dibakar dan habuknya dicampurkan dalam makanan kamu.”

Weh sumpah do lepas tahu tu aku tak taulah, rasa nak muntah on the spot lepas aku dengar nenek Nur cakap macam tu. Terbeliak biji mata aku. WTFFFF

“Kamu ada ingat, apa-apa benda yang kamu makan, diberi oleh orang lain, dan sangat sedap?” Pap! Automatic otak aku terflashback pada mee goreng yang Bunga berikan pada bulan Mac yang lalu. Bulan Mac! Sekarang dah nak bulan November. Aku geleng. Tak! Mustahil kawan baik aku sendiri nak kenakan aku! Mustahil! Aku geleng.

“Sher tak ingat apa-apa?” Mak aku tanya. Aku geleng. Aku tak tahu. Tak pasti.

“Takpa, nanti masa berubat, kamu akan nampak bayangan wajah orang yang kenakan kamu tu. Kamu akan nampak jelas, masa tu bergantung pada kamu, untuk percaya atau tak.” Aku just diam je.

Mak aku nak aku dipulihkan malam tu jugak, tapi, nenek Nur kata dia dah tak sekuat dulu, dia tak mampu. Dia bagi kami alamat rumah anak buahnya, juga pengamal perubatan, di kampong yang agak jauh. Mak aku tekad, nak bawak aku berubat malam tu jugak sebab SPM lagi 3 hari. Aku pun menurut.
Mak, aku dan pacik aku, (adik mak aku), pergi ke kampong tersebut malam tu. Gerak ke sana dah dalam pukul 10 malam. Sumpah gelap lorong masuk ke kampong tu. Aku tak ingat dah nama kampong tu tapi memang terpencil sangat. Sampai kat satu jalan, kereta tak boleh masuk sebab denai. Terpaksa kami jalan kaki melalui KUBUR. Masa tu jangan cakaplah, hati aku nak tercabut berjalan melalui kubur-kubur lama. Dan masa nak melintasi sungai, aku ternampak satu lembaga besar warna hitam tengah duduk di bawah pokok pisang. Bergegar aku.

Lepas melalui kubur yang gelap tu, akhirnya kami jumpa satu perkampungan yang teranag-benderang dan meriah. Kami bertanya pada orang kampong di mana rumah pacik Kian. Nasib kami baik, dipertemukan dengan anak bujangnya. Lalu anak bujangnya membawa kami ke rumah ayahnya.
Sampai sahaja di rumah ayahnya, tanpa buang masa mak aku menceritakan apa yang terjadi. Pacik Kian hanya mendengar dengan teliti lalu diberitahunya mak aku untuk membawa persalinan mandi dan air dalam botol mineral untuk aku minum. Dia kata 3 hari berturut-turut aku perlu dimandikan.

Esoknya lepas Maghrib, bermulalah sesi aku dirawat. Aku dimandikan dengan air yang telah dicampur limau dan bawang putih, dan aku muntah. Tak ada kaca atau paku atau cacing dalam muntahan aku, cuma berbau bangkai, membuatkan aku lagi nak muntah sampai penat. Pada hari terakhir aku dimandikan, pacik Kian menyuruh mak aku membawa seekor ayam hitam betina. Masa aku dimandikan, aku pegang ayam tersebut, dan sakit aku dikatakan di transfer ke ayam tersebut, dan tak semena-mena ayam tu mati ditempat kejadian. Kesian ayam. Pacik tu kata, ayam tu mati sebab tak mampu tanggung bisa yang ada dalam badan aku, yang di transfer ke ayam tu.

Lepas dari tu, aku diberi pantang, tidak boleh pergi ke rumah mana-mana orang mati, sebab katanya aku akan mudah terkena badi mayat nanti. Lepas dari berubat tu, perut aku dah okay, tak lagi sakit, tak lagi diarrhea. Dan Alhamdulillah, walaupun tak straight A, walaupun berusaha diakhir saat, aku berjaya dapat lebih dari 5 A. Tapi selepas SPM, aku pergi berubat dekat macik aku yang picit kepala aku masa aku migraine tu, sebab migraine aku masih tak hilang. And guess what? Rupanya dia hantar banyak belaan dia kat aku, dan macik aku kata, ada beratus jin duduk dalam badan aku masa tu. Aku masa tu berubat dekat pusat perubatan Islam dia, dan masa aku berubat tu ada pelanggan lain dalam pusat tu. And masa tu, semua orang rasa pening, ada yang pengsan, ada yang muntah darah, sebab jin dalam badan aku terlalu banyak and kuat, sampai orang lain kena effect dia. Lepas dari tu, aku dah tak migraine dah. Kata macik aku, orang tu nak shut down otak aku, nak aku jadi gila, dah lupa ingatan sebab tu aku migraine teruk selalu.

Seperti kata nenek Nur, sepanjang proses berubat, aku akan nampak jelas siapa yang kenakan aku. Dan ya, wajah yang aku kerap nampak ialah wajah Bunga. Ibu aku juga sama, firasat dia kuat mengatakan Bunga lah orangnya. Selepas tu, ustazah yang bermimpikan aku tu datang jumpa aku, melawat. Dia kata, belaan si pembuat tu datang mengamuk dengan dia sebab dia tolong aku rawat sakit aku. Aku ada tanya pacik Kian, kenapa orang tu kenakan aku, dia kata sebab dia jealous dengan aku. Dia jealous sebab aku ada ramai kawan, ramai yang menyenangi aku, aku bijak dalam pelajaran (lah sangat), dan sebab lelaki yang orang tu suka, lebih suka berkawan dengan aku. Semuanya atas sebab dengki. Bila aku tanya, ‘siapa orang tu?’ Pacik tu senyum dan jawab, ‘dia best friend kamu.’

Sekian sahaja cerita daripada aku, maaflah ya terlaluuuu lah panjang, bukan apa, kang aku buat sambungan, meroyan pulak pembaca nanti. Thank you so much sebab sudi membaca. Pengajaran yang aku dapat daripada ujian Allah ini, dirikanlah solat. Walaupun aku memagar diri aku dari luar, tapi dalaman aku, iman aku tak kuat. Sebab itu aku dengan mudahnya diserang melalui cara halus, dari dalam. Semenjak peristiwa tersebut, aku dah mula mendekatkan diri dengan Allah. Dan janganlah terlalu mempercayai orang lain, because sometimes people who you trust the most, can end up killing you. Till we meet again, with love, Sher.

The post ‘Best Friend’ appeared first on Fiksyen Shasha.

No comments