Si Tanggang Moden

Siapalah x sayang anak?
Siapalah x sayang mak?
Perlukah mak manjakan anak?
Perlukah anak jadi si tanggang moden?

Saya warda (bukan nama sebenar). Saya terpanggil untk highlight mengenai tajuk diatas. Sejak akhir2ni, byk sgt kupasan isu menantu dan mertua.

Sebelum saya sentuh bab menantu&mertua, saya nak kongsi pemerhatian saya dari anak dara sehingga dah jadi isteri dan ibu.

Saya akui cara kita semua dibesarkan adalah berbeza. Kasih syg dan layanan dr ibubapa masing2 juga berbeza. Saya dibesarkan oleh ayah. Emak saya sibuk bekerja dan sudah berkahwin lain. Jadi, kami adik beradik tidak merasa sepenuh kasih syg dr ibubapa dan perlu berdikari dr kecil. Ok kisah hidup sy pnjg sgt. Bukan itu yg sy nk kongsi, tapi sy nk highlight mengenai tanggang moden.

Family A
Dulu semasa zaman belajar (ipt), saya ada rapat dgn seorg sahabat. Selalu study group dan tidur rumah dia. Sy kagum sahabat saya dan adik2nya mendapat kasih syg yg mencurah2. Ibunya selalu call dia, beri wang secukupnya dan menciumnya sebelum tidur.

Akan tetapi, yang saya pelik ibubapa nya tidak menyuruh anaknya langsung untuk membantu kerja rumah. Ibubapanya juga sibuk bekerja siang hari, di rumah juga ibubapanya lah yg sibuk lipat baju, basuh baju, sidai baju, masak, kemas rumah. Anak2nya hanya duduk didalam bilik dan keluar bilik untuk makan.

Perlukah anak dimanjakan sebegitu?

Saya sgt terkilan bila tgk anak2 membiarkan ibubapa buat segalanya. Bila sy tanya kenapa ibu atau ayah dia yang buat semuanya, dia kata itu memang tanggungjwb mereka.

Family B
Saya sgt bersyukur dapat berkahwin dgn suami dan dpt mertua yg baik. Jenis mertua moden tapi pengemas, pembersih, baik hati dan suka bantu org. Mertua sy pun jnis sygkan anak dan manjakan anak sehingga mereka yg buat segalanya. Suami sy sulung dari 3 org. A to z mertua sy yg buat dari gosok baju, basuh baju, lipat baju, kemas rumah dan hantar ke kerja. Anak2 dilayan seperti raja. Anak2 sgt dependent kpd ibubapanya. Selain itu, mertua sy manjakan juga anak dan menantu perempuan.

Perlukah anak dimanjakan sebegitu?

Selepas suami sy berkahwin dgn sy, sy remind dan warning suami sy agar jgn menyusahkan ibubapa lg. Sy ajak suami tinggal berasingan. Itu bukan niat untuk merampas suami dr mertua. Tapi sy nk ajr suami berdikari. Mula2 memang sukar. Yelah sbb sebelum kahwin mertua yg buat a to z. Selepas kahwin, sy ajk suami buat kerja rumah sama2. Skrg dah ada anak, suami masih lg membantu ringankan kerja rumah seperti lipat baju, mandikan anak, sapu rumah.

Jangan kata sy buli suami. Tapi itulah suami isteri. Perlu ada kerjasama. Jangan libatkan ibubapa untuk hal rumah tangga kita. Jangan susahkan mereka dengan menyuruh mereka masak, basuh baju kita, jaga anak kita dan macam2 lagi.

Sy sbg menantu perempuan pertama sgt berhati2 dgn mertua sy. Walaupun mereka memberi layanan yg baik, sy x sanggup nak ambil kesempatan. Lagi2 sy dtg dr keluarga yg berbeza, yg perlu berdikari, masak dan mengemas sendiri, semuanya dah biasa buat sendiri. Akan tetapi, berbeza dengan menantu perempuan kedua. Dia dtg dr keluarga yg serba lengkap. Mksd sy dimanjakan dan dibesarkan seperti family A dan B. Oleh itu, mertua sy pun manjakanya. Mertua yg masakkan, basuh dan sidai bajunya. Apabila sy cuba slow talk dgn ibu merua, dia kata menantu kedua memang dilayan sebegitu oleh ibubapanya. Jadi, sy x boleh nak lebih2 nanti dianggap penghasut atau pendengki.

Berdasarkan family A dan B, sy perhatikan anak2 mereka mendapat kasih syg dan layanan yg secukupnya. Tapi yg menjadi persoalan, perlukah anak2 yg mendapat penuh kasih syg ni dimanjakan sebegitu rupa? Kadang2 sy rasa mcm x sanggup nak tgk ibubapa dilakukan seperti hamba atau kuli. Setuju tak?

Pernah berlaku pertelingkahan antara sy dan ibu mertua. Dia kata kan yg dia sanggup mati sebab anak. Waktu awal perkahwinan tu saya seperti inferior. Yela dtg dr keluarga yg kurang sempurna. Ibubapa yg bercerai. Hidup agak huru hara. Kita pun agak kekok nak masuk keluarga yg penuh harmoni. Jadi pernah ibu mertua seperti terasa hati dgn kelakuan sy. Sampai sekarang sy masih terngiang mcm2 kata2nya yang sgt menyanyangi anak2nya. Ibarat mcm sy yg salah dan perampas anaknya.

Apa yg saya nak tekankan disini, sebagai ibubapa didiklah anak2 berdikari. Sayang anak berpada. Ajarlah anak adab dan hormati ibubapa. Anak2 kamu akan menjadi ketua keluarga atau ibu kpd anak2nya. Basic living skill tu penting. Didikan agama juga penting. Kalau basic agama seperti solat dan aurat pun x jaga, mcm mana nak pastikan keluarga kita terjaga atau tersasar?.l

Anak2 pun tak ada ke rasa kasihan atau perikemanusian untuk membiarkan ibubapa kita terus menjadi hamba kepada kita? Jika ada anak yg menghulurkan wang bulanan kpd ibubapa, itu tanda terima kasih anak. Tanda kita menghargai pengorbanan mereka membesarkan kita. Bukan tanda komitment harian untuk membasuh baju, gosok baju, masak, hantar kita ke kerja, jaga anak kita.

Tergamaknya kita. Ingatlah. Hari ini hari kita. Esok lusa kita tua? Mahukah kita anak yg kita sayang lakukan sebegitu? Secara logik, bila kita dah meningkat umur, fizikal pun kurang bertenaga. Masa mahu diisi dgn ibadah dan lain2.

Berubahlah wahai anak manja. Jgn sampai di cop pemalas. Jaga lah maruah ibubapa kita. Jika mereka syg dan manjakan kita, kita perlu sedar untuk ubah sikap. X perlu tunggu kita berumah tangga. X perlu tunggu ibubapa kita makin tua baru nak balas jasa. Andai nyawa x tunggu kita?

Maaf jika kata2 sy ada mengguris mana2 pihak. Saya cuma terkilan dgn anak2 yg terlalu bergantung pd ibubapa. Bukan hanya keluarga A dan B. Mana2 keluarga pun. Sy x cemburu anda dimanjakan sebegitu. Tapi sy terkilan anda sanggup menghukum dan membebankan ibubapa mu. Sepatutnya anak yang berkhidmat untuk ibubapa. Jgn jadi tanggang moden.

– Si kupu kupu

Hantar confession anda di sini -> www.iiumc.com/submit

No comments