Bapa Tak Mampu Nak Bayar Bil Perubatan Bayinya Yg Baru Lahir. Selepas Perbincangan Dgn Pemilik Hospital, Keputusannya MENGEJUTKAN !!!

Bapa Tak Mampu Bayar Bil Perubatan Anak. NEKAD Bincang Dgn Pemilik Hospital, Keputusannya MENGEJUTKAN !!!| Seorang pemilik hospital swasta di Filipina telah membenarkan seorang bayi untuk dibawa keluar dari unit intensif neonatal (NICU) walaupun ibu bapanya tidak mampu membayar bil hospital yang berjumlah lebih daripada Php 100,000 (RM8, 500).

Mitzi Gonzales Valentino melahirkan bayinya yang ketiga, Summer selepas 14 jam menahan yang sakit di hospital awam. Walau bagaimanapun, semuanya berjalan lancar tetapi apabila dia melahirkan bayi, doktor mendapati Summer menghidap Meconium Aspiration Pneumonia- Sepsis.

Bayi itu mengalami Meconium Aspiration Pneumonia. Meconium Aspiration Pneumonia atau Meconium Aspiration Syndrome (MAS) berlaku apabila bayi yang baru lahir menghirup atau mencium cecair amniotik yang bercampur dengan mekonium atau najis bayi. Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh mengancam nyawa bayi. Ia biasanya berlaku apabila bayi mengalami tegangan semasa proses kelahiran.

Memandangkan hospital yang mereka tidak mempunyai peralatan yang diperlukan oleh Summer, mereka perlu memindahkannya ke hospital swasta yang memiliki kemudahan peralatan perubatan yang diperlukan. Pegawai kesihatan ada memaklumkan kepada Mitzi bahawa bil hospital swasta adalah lebih mahal tetapi dia tetap bersetuju walaupun tidak mempunyai jumlah wang yang mencukupi untuk menyelamatkan nyawa bayinya. Summer dimasukkan ke NICU sebuah hospital swasta. Semakin hari bil hospital mereka mencapai Php 100,000 (RM8, 500).

Pasangan itu akhirnya memutuskan untuk memindahkan Summer ke hospital awam. Walaupun mereka masih perlu menyewa ventilator berjumlah $ 250 (RM1, 100) seminggu, kos keseluruhan masih lebih rendah daripada hospital swasta. Bagaimanapun, kakitangan memberitahu mereka bahawa mereka tidak dapat memindahkan Summer jika mereka tidak dapat membayar kesemua bil hospital. Mereka akhirnya bertemu dengan salah seorang pemilik hospital di kantin untuk membincangkan akan masalah yang dihadapi.

Mitzi memohon bantuan dan tanpa berfikir dua kali pemilik hospital tersebut terus membenarkan Summer dikeluarkan dan dipindahkan ke hospital lain tanpa membayar satu sen pun. Beliau memberitahu pekerjanya untuk membenarkan pesakit itu pergi dengan berjanji untuk membayar bil tersebut apabila mereka sudah mampu.

Ujian mereka tidak berakhir di situ apabila mereka perlu membayar sewa ventilator di hospital kerajaan. Walau bagaimanapun, bantuan daripada pelbagai individu, sesetengah daripada mereka yang tidak dikenali telah diterima selepas Mitzi membuat status di Facebook untuk meminta pertolongan.

Akhirnya Summer pulih dan dia kini membesar dalam keadaan sihat dan gembira. Mereka sangat berterima kasih kepada pemilik hospital dan orang lain yang telah membantu mereka sekeluarga.

Sumber: Era Baru

The post Bapa Tak Mampu Nak Bayar Bil Perubatan Bayinya Yg Baru Lahir. Selepas Perbincangan Dgn Pemilik Hospital, Keputusannya MENGEJUTKAN !!! appeared first on SIAKAP KELL.

No comments