2 Orang Anak Perempuannya OKU. Apa Yg Pakcik Tua Ini Lakukan Buat Ramai Orang TERHARU !!!

2 Orang Anak Perempuannya OKU. Apa Yg Pakcik Tua Ini Lakukan Buat Ramai Orang TERHARU !!!Seorang warga emas menunjukkan tauladan yang baik kepada semua bahawa kasih sayang itu perlu ditunjukkan tanpa mementingkan diri.

Datuk ini mengorbankan dirinya yang telah uzur dengan sanggup berjalan berbatu-batu semata-mata untuk menjaga dan memberi keperluan harian anak-anak perempuannya yang kurang upaya.

Datuk tua bernama Nong Arunting ini tinggal di satu tempat terpinggir di Barangay Tiguib Ayungon, wilayah Negros di Filipina. Warga emas yang tidak diketahui umurnya ini bukanlah seorang gelandangan tetapi dia selalu meminta makanan dari orang kampung.

Keadaannya sudah uzur dengan menghadapi kesukaran untuk berjalan seperti mana orang lain. Tetapi dia tetap berjalan berbatu-batu setiap hari tanpa gagal. Perjalanannya di jalan biasa mengambil masa 30 minit dan menaiki bukit bukau yang sukar selama 30 minit lagi.

Warga emas ini berjalan agak jauh , dengan perjalanan yang menjadi rutin setiap hari semata-mata untuk bertemu dengan dua orang anaknya yang kurang upaya.

Itu antara sebab mengapa dia meminta makanan dari orang kampung setiap hari. Kerana mahu memberi anak-anak perempuannya yang disayangi dengan sedikit makanan.

Katanya , “Tuhan sentiasa melindungi saya kerana saya tidak mengambil kesempatan. Ramai rakan yang lain telah meninggal dunia dan hanya saya sahaja yang tinggal.”

Dan dengan umurnya yang panjang itu memberinya kesempatan untuk menjaga anak-anak perempuannya yang kurang upaya.

Amat mengharukan. Walaupun dirinya sendiri tidak berupaya, datuk Nong ini sanggup berkorban demi anak-anaknya yang kurang upaya itu.

Melihat akan situasi ini , penduduk kampung yang berasa simpati telah berkumpul dan mengambil keputusan untuk meringankan beban warga emas ini.

Pada suatu hari mereka bertanya pada datuk ini, ” Datuk, kamu nak kami buatkan rumah baru tak? Sangat baru! Supaya datuk tidak lagi naik ke atas bukit itu dan berpisah dengan anak datuk.”

Datuk Nong pun menjawab , “Oh, mahu.”

Dan mereka semua telah berganding bahu membina sebuah rumah kecil di sebuah tapak yang selesa dan dekat dengan rumah penduduk kampung yang lain.

Setelah rumah itu siap. Kedua-dua orang anak perempuan datuk Nong telah dibawa turun dari pondok buruk di atas bukit dan dipindahkan ke rumah baru tersebut untuk tinggal bersama bapa mereka.

Di samping itu, penduduk kampung membekalkan mereka dengan makanan setiap hari dan datuk Nong tidak perlu lagi meminta makanan seperti selalu. Lebih dari itu, mereka dibawa ke klinik berdekatan untuk pemeriksaan kesihatan.

Kini , hidup mereka semua lebih selesa dan menyenangkan. Dan mereka lebih gembira kerana dapat tinggal bersama-sama dan menjagai satu sama lain.

Datuk Nong tidak lagi berasa risau memikirkan anak-anaknya seperti dahulu kerana mereka telah berada di depan matanya untuk dijaga.

Walaupun sudah tua, kasih sayangnya terhadap anak-anaknya sentiasa tidak berbelah bahagi dan dilupakan. Katanya dia bukan manusia dan tidak patut wujud jika tahu anak-anaknya yang kurang upaya itu wujud.

Mereka semua adalah anak-anak perempuannya dan tiada sebab mengapa dia tidak perlu menjaga mereka.

Dalam video yang dipaparkan, tertulis “Kemiskinan bukanlah kekurangan sumber, tetapi kekurangan keprihatinan , kasih sayang dan perkongsian.”

Sumber : Era Baru

P.S. 1 – Kisah Sultan Muhammad V Xdapat Masuk Restoran Kerana Penuh. Apa Yg Berlaku Selepas Itu MENGEJUTKAN !!!
P.S. 2 – PELIK. Anjing Ini Tiap² Malam Tenung Pemiliknya Sehingga Lelaki Itu Tidur, Selepas Disiasat Rupa²nya…
P.S. 3 – Ibu Meninggal Dunia Tiada Siapa Jaga Adik Kecil. Kerana Xmahu Ponteng Ini Yang Abang² Lakukan !!!
P.S. 4 – “Saya Selalu Bawa Bekal Makan Tepi Kubur Isteri Saya”. Kisah Cinta Sejati Lelaki Ini Dengan Arwah Isterinya MENYENTUH HATI !!!
P.S. 5 – GERAM. Tergamak Si Anak PAKSA Ayah Buat Loan Dan Ambil Duit Pencen Ayah !!!

The post 2 Orang Anak Perempuannya OKU. Apa Yg Pakcik Tua Ini Lakukan Buat Ramai Orang TERHARU !!! appeared first on HARIAN METRONI.

No comments