SUBHANALLAH. Saintis Temui Fungsi LAIN Paru-Paru Yg Buat Ramai TAK SANGKA !!!

SUBHANALLAH. Saintis Temui Fungsi LAIN Paru-Paru Yg Buat Ramai TAK SANGKA !!! | Sebut sahaja pasal peparu, pasti mengingatkan kita kepada sistem pernafasan bukan? Namun, satu lagi penemuan mengejutkan tentang fungsi paru-paru yang baru ditemui oleh saintis. Hasil penyelidikan tersebut yang diterbitkan pada March 2017 membuktikan paru-paru juga mempunyai peranan lain, iaitu menghasilkan darah!


Sekadar Gambar Hiasan.

Penemuan terbaru ini dibuat oleh beberapa penyelidik daripada University of California dan telah diterbitkan di dalam NATURE LETTER. Ujikaji yang dilakukan pada tikus makmal membuktikan bahawa peparu berupaya untuk menghasilkan platlet darah pada kadar 10 juta setiap jam. Platlet merupakan sel darah yang mengalir dalam darah dan mendorong kepada pembentukan darah beku untuk penyembuhan disebabkan pendarahan.

Platlet membebaskan fiber seperti bebenang bagi membentuk darah beku ini. Kadar penghasilan10 juta platlet setiap jam menunjukkan bahawa peparu merupakan organ utama yang menghasilkan platlet yang mengalir yang diuji ke atas tikus makmal tersebut. Penemuan ini berjaya merungkaikan kepercayaan sebelum ini yang menyatakan bahawa hanya sum-sum tulang sahaja yang menghasilkan kesemua sel-sel darah.

Penemuan ini dibantu oleh teknologi terkini, dikenali sebagai pengimejan intravital dua-foton (two-photon intravital imaging). Teknologi yang sama turut digunakan dalam penemuan fungsi sereblum (otak kecil) yang belum dikenalpasti lagi buat masa ini. Selanjutnya, saintis akan melihat bagaimana peparu dan sum-sum tulang berkait rapat antara satu sama lain dalam penghasilan darah. Penemuan ini dijangka bakal mengubah pengetahuan kita tentang rawatan penyakit berkaitan darah, seperi anemia dan leukimia.

SUMBER – Curiosity via Majalah Sains

P.S. 1 – Kereta Alphard Ini Melanggar Seekor Lembu Di Melaka… Akibatnya Bakal MENGEJUTKAN Anda !!!
P.S. 2 – Jangan TERKEJUT Lihat Apa Yang Wanita Ini MAKAN Di Sebuah Restoran Mewah Di ‎ICELAND !!!
P.S. 3 – TERKINI… Ustaz Terkenal Tanahair KANTOI Menyumpah Orang Ramai !!!
P.S. 4 – Jangan TERKEJUT Lihat Apa Yang Wanita Ini MAKAN Di Sebuah Restoran Mewah Di ‎ICELAND !!!
P.S. 5 – PERNAH TENGOK 5 GAMBAR PROTON JEBAT INI ? MEMANG MENGANCAM !!!

The post SUBHANALLAH. Saintis Temui Fungsi LAIN Paru-Paru Yg Buat Ramai TAK SANGKA !!! appeared first on BACA VIRAL.

No comments